תרגיל חירום בינלאומי למענה לנכסי מורשת תרבות לאחר רעידות אדמה – PROMEDHEX

איטליה, לוקה 19 – 22  יוני 2018

לראשונה בעולם, התקיים תרגיל חירום בינלאומי למתן מענה לנכסי מורשת תרבות לאחר רעידת אדמה בלוקה שבאיטליה. התרגיל סיכם שנתיים של פעילות והכשרות במסגרת פרויקט פרומידה.

(Protecting Mediterranean Cultural Heritage during Disasters)  PROMEDHE

פרויקט פרומידה מומן על ידי האיחוד האירופי ונוהל בידי ההגנה האזרחים האיטלקית והיו שותפים בו ההגנות האזרחיות של קפריסין, ירדן, הרשות הפלסטינית וישראל.

מטרת הפרויקט היא לעלות את המודעות להיערכות למצבי אסון באזור הים התיכון לנכסי מורשת תרבות ובניית יכולות מענה בשיתוף פעולה אזורי ובינלאומי.

התרגיל

דימה רעידת אדמה שהתרחשה באזור לוקה, כאשר לאחר שבוע של שלב הצלת חיים, ממשלת איטליה הגישה בקשה לסיוע בינלאומי מהארצות ששותפות בפרויקט.

המשלחת הישראלית כללה 12 חברים מתוך חברי פורום פרומידה ישראל אשר היו שותפים בשנתיים האחרונות בפעילויות השונות של הפרויקט ובהם: כתיבת התפיסה הלאומית של מדינת ישראל, מדריך להיערכות, תיק שטח ייעודי, תרגיל חירום לאומי שהתקיים בבית גוברין וכן שתי הכשרות מקצועיות בקפריסין ובאיטליה. יחודו של הפורום הוא תמהיל של אנשי כוחות החירום והביטחון ואנשי מורשת התרבות. חברי המשלחת היו:

יעל קליגמן, ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה, מיכאל כהן, רשות העתיקות, אורי בן ציוני,

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אורית בורטניק, רשות הטבע והגנים, אלישבע קמייסקי, רשות העתיקות,

אסף אורון, מוזיאון תל אביב לאומנות, זיו יונה, כיבוי אש והצלה, נוית פופוביץ, רשות העתיקות, סיגל בנצור, מוזיאון

ארץ ישראל, סיון ענבר, פיקוד העורף, רפאל מאיר, משטרת ישראל, מחלקת חירום, שרון תג'ר, מוזיאון ישראל.

לאחר ההגעה לאיטליה יצאה המשלחת הישראלית לאזור הרעש ושם קיבלה מחדר המצב (DICOMAC) את המשימה של חילוץ והצלת חפצי קדושה ואומנות מתוך כנסייה שנפגעה ברעש SANTA MARIA DEI SERVI.

התרגיל בחן את נהלי החירום של האיחוד האירופאי ואיטליה וכלל החבירה ופעילות משותפת עם כוחות החירום המקומיים, מתנדבים והקהילה המקומי.  והפעילות נעשתה לפי הנהלים של מתן מענה לנכסי מורשת תרבות: הערכת מצב ונזקים, תכנית פעולה, חילוץ, מתן עזרה ראשונה ופינוי למחסני החירום.

המשלחת הישראלית זכתה לשבחים על עבודתה. בסיום התרגיל התקיימה ארוחת ערב חגיגית בהשתתפות ראש העיר של לוקה, ראשת המחוז ונציגי ההגנה האזרחית וכוחות החירום.

11 צילום קבוצתי של המשלחת הישראלית המתנדבים וכוחות החירום האיטלקיים

מסירה וחתימה על העברת הממצאים

אריזה והכנה לפינוי

טיפול ראשוני לממצא

פינוי ממצאים מהכנסייה

חבירה לכוחות החירום האיטלקים, נציגנו ממשטרת ישראל וכבאות והצלה

הכנת תכנית פעולה

הערכת נזקים בשטח

2 כנסיית סנטה מריה דה סרבי

1 מרכז בקרה ושליטה תרגיל פרומידה

 

למידע נוסף:

http://www.promedhe.eu/2018/06/26/protecting-cultural-heritage-international-civil-protection-exercise-in-italy/nggallery/page/2

מיכאל כהן

ניהול פרויקטים בינלאומיים וקשרי חוץ, מנהל שימור, רשות העתיקות

More Posts